“Skoro da je nemoguće pratiti nastavu pošto se na serveru uključe od 30 do 80 kolega pa uvjek postoje ti tehnički problemi, dosta puta nijesam bio u mogućnosti da pratim predavanje baš zbog nemanja lap topa jer nastavu pratim preko mobilnog telefona”, priča za RomaNet Benjamin Šalja, student Elektrotehničkog fakulteta.
Pred naletom talasa epidemije korona virusa fakulteti su morali da prilagode svoj način rada novonastaloj situaciji. Nastava se preselila na internet što je sa sobom donijelo brojne promjene i postavilo nove zahtjeve pred studentima. Tako su se i studenti iz romske i egipćanske zajednice, od kojih su neki prvi put na fakultetu, našli u potpuno novoj situaciji i sa brojnim izazovima u praćenju nastave.
Najveći izazovi u radu fakulteta Univerziteta Crne Gore (UCG), kako su za naš portal saopštili iz ove institucije, u vrijeme epidemije korona virusa su bili realizacija nastave i ispitnih obaveza.
“Budući da se nastava najvećim dijelom odvijala online uz podršku elektronskih platformi to je osiguralo njenu efikasnost bez većih problema. Problemi su uglavnom bili tehničko-organizacione prirode, ali smo u hodu pravili podešavanja i usaglašavanja kroz kontinuiranu komunikaciju između nastavnika i studenata na obostrano zadovoljstvo”.
Prva prepreka na koju su studenti iz romske i egipćanske populacije naišli bila je nedostatak opreme za praćenje nastave na daljinu. Neki od njih uopšte nijesu imali kompjuter ili lap top. Studentkinja Fakulteta za turizam i hotelijerstvo Samanta Bajrami na samom početku studija, kao brucoškinja, suočila se sa problemom u praćenju nastave.
“Naravno da se nastava ne odvija baš u najboljem redu, u početku studiranja bila sam bez lap topa, što je prvi korak “teškog” studiranja, ali uprkos tome nisam htijela postavljati samoj sebi prepreke nego se izborila i obezbijedila potrebe za moje studiranje”.
Slično iskustvo imao je i Valjmir Rama, egipćanin koji studira na Mašinskom fakultetu u Podgorici, koji na početku nije mogao da prati nastavu jer nije imao lap top. On je jedan od mnogih iz tzv “korona generacije” koje je na početku studija dočekala pandemija pa još uvijek nije uspio da osjeti studentski život na pravi način.
“Imali smo problema sa nedostatkom kompjutera ili laptopa. Mi smo upisali fakultet tokom pandemije pa ne znamo kako je funcionisao fakultet prije pandemije”.
Proces studiranja odvijao se uglavnom putem online nastave i određenih aplikacija na internetu. To je, kako tvrde studenti sa kojima smo razgovarali uticalo na kvalitet nastave. Ni kolokvijumi se ponekad nijesu mogli organizovati zbog preopterećenosti mreže.
“Sama pomisao na to da nas stotinu u grupi ne može funkcionisati što zbog same mreže, što zbog nemogućnosti potpune aktivnosti kao u amfiteatru. Dešavalo se da nam je zakazan kolokvijum na aplikaciji “moodle”, ali od preopterećenosti, jer su istog tog dana imali kolokvijum drugi fakulteti, isti nam nije prikazivao test i tog dana nam je odložen kolokvijumu za drugi dogovoreni datum”, priča Samanta Bajrami.
Iz Univerziteta Cren Gore potvrdili su nam da su imali izazove o kojima govore student sa kojima smo razgovarali. Fakulteti su, kako kažu iz UCG, ispitne obaveze organizovali i realizovali u prostorijama fakulteta uz jasno poštovanje mjera koje su na snazi. Kad to nije bilo moguće pristupali su organizaciji ispita preko internet aplikacija. Odlaganje kolokvijuma rješavalo se organizacijom dodatnih rokova.
“Dešavalo se da dođe do odlaganja planirane realizacije kolokvijuma, ali su nastavnici obezbijedili dodatne prilike studentima da pristupe tim kolokvijumima. Svu situaciju smo odgovorno ispratili uz potpunu saradnju sa predstavnicima Studentskog parlamenta. Sve informacije su bile blagovremeno dostupne studentskoj populaciji tako da tu nije bilo problema”.
Online način rada na fakultetu nije se dobro pokazao u pogledu ispitivanja, odnosno prilikom polaganja kolokvijuma smatra Samir Tuša, student fakulteta za turizam i hotelijerstvo.
“U predhodnoj godini tokom karantina imao sam priliku da prisustvujem onlajn ispitivanju za koji smatram da nije veoma efikasan. Zbog raznih tehničkih problema mogu se pojaviti prepreke u realizacije istog. Primjeri kao što su slab internet, kočenje veze i slično su samo neke od mana koje mogu uticati na slabiji rezultat pri odgovaranju online putem”.
Kvalitet znanja narušen
Benjamin Šalja, student prve godine Elektro tehničkog fakulteta smatra da je online nastava uticala na lošiji kvalitet znanja koje je dobio tokom studija. S obzirom da ne posjeduje lap top nastavu je morao pratiti preko mobilnog telefona.
“Skoro je nemoguće pratiti nastavu pošto se na serveru uključe od 30 do 80 kolega pa uvjek postoje ti tehnički problemi, dosta puta nijesam bio u mogućnosti da pratim predavanje baš zbog nemanja lap topa jer nastavu pratim preko mobilnog telefona”.
To ga je, kako kaže, koštalo lošijeg znanja koje je stekao tokom prve godine studija. Smatra da online nastava nije uspjela da zamijeni klasičnu nastavu i da je doprinijela nižem kvalitetu znanja za studente.
“Zbog pandemije mnogo je ugrožena edukacija. Baš zbog ne prisustva fizički predavanju, nijesam imao mogućnosti da baš najkvalitetnije razumijem gradivo”, kaže Šalja.
Iz Univerziteta Crne Gore za naš portal priznaju da su postojale određene teškoće u organizaciji nastave, ali da su one brzo bile rješavane.
“Istina da su se u početku dešavali problemi, kako kod nastavnog osoblja tako i kod studenata, ali su svi zahtjevi podržani od strane Centralnog informacionog sistema (CIS) i problemi su blagovremeno rješavani”.
Za Šejlu Pepić, studentkinju treće godine Fakulteta političkih nauka na smjeru socijani rad, novi vid nastave donio je određene probleme, ali je sve ipak brzo došlo na svoje mjesto.
“S obzirom da smo se prvi put susreli sa online predavanjima, to jeste osnova nam je bila Zoom aplikacija, u početku je bilo malo teže pristupiti samoj aplikaciji kao i pristupiti i organizovati online kada je na primjer u pitanju održavanje kolokvijuma, ali kasnije je bilo lakše i organizovanije”.
Samir Tuša, smatra da je i pored svih teškoća koje je pandemija donijela sa sobom, kvalitet znanja koje stiče na fakultetu zadovoljavajući.
“Smatram da je prenošenje znanja održalo svoj nivo kvaliteta i tokom pandemije i da sam ja od strane profesora i saradnika na adekvatan način stekao znanja i vještine iz oblasti koju studiram”.
Za njega je najveći izazov bilo usvajanje znanja iz predmeta koji zahtijevaju praktični rad.
“Nailazio sam na probleme u tokom studiranja za vrijeme pandemije iz predmeta koji iziskuju direktan kontakt i rad i koji se ne mogu u začajnoj mjeri prilagoditi modelu online nastave, ali sam uz veliku pomoć saradnika, profesora i kolega sa fakulteta savladao cjelokupno gradivo”.
Da online nastava nije dobar način rada kada je u pitanju praktična nastava smatra i Samanta Bajrami.
“Iskreno profesori su davali sve od sebe da nam na sto bolji način prikažu dati teoriju, ali kada su zadaci bili u pitanju pored svog truda nije bilo to to”.
Sa Univerziteta smatraju da su se potrudili da reaguju najbolje što se moglo u datoj situaciji i da su odgovornim radom i pristupom omogućili studentima da dobiju kvalitetno znanje. Ipak, priznaju da kvalitet moguće nije na istom nivou kao prije izbijanja epidemije.
“To ne znači da je kvalitet na istom nivou kao prije pandemije. Teško je procijeniti da li je bilo izvjesnih odstupanja od očekivanih standarda kvaliteta, budući da studijski programi imaju svoje specifičnosti u pogledu opsega praktičnih aktivnosti. Moguće da se kvalitet u izvjesnoj mjeri narušio, ali se ipak održao na optimalnom nivou upravo odgovornim pristupom svih aktera u nastavi”.